Pages

Monday, May 4, 2009

Pasar Tani Bergerak Menjelang 2015


SERDANG, 25 April (Bernama) -- Menjelang 2015 penjualan pasar tani akan dibuat secara bergerak dengan menggunakan kenderaan karavan, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar.


Beliau berkata selain bertujuan menaik taraf pasar tani, langkah itu juga untuk memastikan pengurusan pasar tani lebih tersusun dan bersih."Kementerian juga akan berbincang dengan Pihak Berkuasa Tempatan bagi membenarkan peserta pasar tani bergerak memasuki kawasan-kawasan perumahan untuk menjual produk mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Noh berkata ia sebagai satu langkah untuk membantu meningkatkan hasil jualan peserta pasar tani. Buat masa ini peserta pasar tani digalakkan membeli karavan sendiri dan didapati kebanyakan daripada 15,000 jumlah peserta mampu untuk membelinya."Ini sekaligus membuktikan para peserta pasar tani mempunyai kemampuan kewangan yang baik menerusi peningkatan hasil jualan," katanya.


Dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini jualan pasar tani mencecah RM1.4 juta dan jumlah itu dijangka meningkat RM4 juta menjelang hujung tahun ini, kata Noh. - BERNAMA
.

No comments: