CYBERJAYA 31 Mac - Sebanyak 19 peratus daripada kira-kira 500,000 perusahaan kecil dan sederhana (SME) di negara ini berjaya menembusi pasaran antarabangsa.
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, SME Corp. masih berusaha untuk mencapai sasaran 22 peratus yang telah ditetapkan.
''Banyak lagi yang perlu dilakukan oleh SME dari segi pembungkusan dan penjenamaan, pihak kementerian bersama SME Corp. mengambil pelbagai inisiatif untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan penjenamaan.
''Ini antaranya bertujuan membolehkan penjenamaan sebagai cara untuk mempermudahkan akses kepada pasaran," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Pusat Penjenamaan Inovasi SME-Universiti Teknologi Kreatif LimKokWing di sini hari ini.
Pusat penjenamaan tersebut merupakan satu inisiatif untuk mendidik SME tempatan mengenai kepentingan inovasi dan kreativiti dalam meningkatkan kualiti produk, jenama dan pembungkuasan.
Mustapa berkata, usahawan SME dinasihatkan supaya merebut pelbagai peluang yang diwujudkan kerajaan termasuk memohon program label nasional (national mark) iaitu piawaian persijilan untuk membolehkan produk IKS bersaing di pasaran global.
''Di bawah program ini, syarikat yang berjaya melalui proses audit yang ketat akan diberikan label nasional selama dua tahun.
''Jenama yang menerima label nasional akan dipromosikan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Kementerian Pelancongan ke peringkat antarabangsa," katanya.
No comments:
Post a Comment